Yasmin Jelassi

IKEA - Strategi på detaljnivå

Jag har alltid tänkt att strategi är någonting förebyggande. Vi skapar och tänker strategiskt genom planering, scheman, logistik, analys eller olika sorters styrdokument. Men Paula Jarzabkowski, brittisk professor inom strategi menar att vi måste börja se strategi som någonting vi gör, alltså handling (Gulbrandsen & Sine 2016:146). Det beror alltså på från vilket perspektiv man ser på strategi. Strategi som meningsskapande, strategi som berättelse eller strategi som handling till exempel.

IKEA

Det första jag tänker på när jag tänker på IKEA är köttbullar. Det andra jag tänker på är organisationskultur vilket kanske inte är det vanligaste, men är man kommunikationsstudent så är det inte så konstigt. Ett företag som Ikea måste ju ha en otroligt etablerad strategi, både internt och externt. När man blickar in på IKEA som organisation så märker man att minsta lilla detalj har en baktanke.

Ytte pytte detaljer

Efter lite research har jag upptäckt att Ikea till och med har en plan för hur varje produkt ska namnges (Persson, Sara, 2015). Tittar man riktigt noga så upptäcker man att produkter kopplade till arbetsliv ofta har fått manliga namn medan textilier, gardiner och liknande har fått kvinnliga namn (Persson, Sara, 2015). Ur ett jämställdhetsperspektiv tror jag inte att det är speciellt fördelaktigt, så det är nog en detalj i strategin som det borde arbeta vidare med om jag får säga det själv.

“Längden på namnet är viktig, alla produktnamn numera består av fyra till tio bokstäver. Namnen ska också vara tydliga och får aldrig vara stötande på något av de många språk som talas i de länder där Ikea har sina varuhus.”
Anna Pilkrona Godden, pressansvarig på IKEA (Persson, Sara, 2015).

Bild tagen från skonahem.com

När man förstår att minsta lilla detalj ingår i strategin så är det uppenbart att IKEA praktiserar strategi som handling. Ikeas affärsidé går ut på att erbjuda ett brett utbud av heminredningsartiklar till låga priser så att många kan köpa dem (Inter IKEA Systems B.V., 2019). Jag tolkar det som att Ikeas mål är att sälja mycket. Men hur gör man det då?

Ingka Foundation, organisationen som äger Ikea Group säger att de värderar interaktionen mellan kunderna och medarbetarna och att engagerade medarbetare inte bara är bättre för arbetsmiljön men också för kunderna och verksamheten (Ingka Holding B.V., 2019). Ytte pytte små handlingar på micro-nivå ska enligt forskare vara positivt för strategin (Guldbrandsen och Sine 2016:146).

Att personalens kundbemötande är en viktig komponent i Ikeas strategi verkar vara för att nå sitt mål att kunna sälja mer. Men Ikea fokuserar uppenbarligen inte bara på att ha låga priser utan även på små saker såsom att jobba strategiskt med att stärka personalen (Ingka Holding B.V., 2019). Detta genom att se till att olika förutsättningar för detta finns (Ibid). Jag har till exempel hört talas om att alla på ikea har arbetskläder och jag tror inte att det bara är på grund av behovet av fler fickor. En studie visar att arbetskläder kan bidra till att man gör ett bättre jobb (Nilsson, Petter, u.å.) och därför tror jag absolut att det är en av Ikeas micro-handlingar i sin strategi.

 

Referenser

Gulbrandsen, Ib T. och Just, Sine N. 2016. Strategizing Communication: Theory and Practice. Danmark: Samfundslitteratur.

Ingka Holding B.V., 2019. Creating a people movement.https://annualreport.ingka.com/creating-a-people-movement/

Inter IKEA Systems B.V., 2019. Visison och affärsidé. Inter IKEA Systems B.V. https://m2.ikea.com/se/sv/this-is-ikea/about-us/vision-och-affaerside-pub565898d9

Nilsson, Petter, u.å. Studie: arbetskläder har stor betydelse för yrkesrollen och sammanhållningen på jobbet. Textilia. https://www.textilia.se/blogg/arbetsklader-betydelse-yrkesrollen/

Persson, Sara, 2015. Sanningen bakom namnen på Ikeas möbler – därför heter de som de gör. 23 september. https://skonahem.com/inredning/ikea-namn/