Yasmin Jelassi

What happens offline, does not stay offline

Att umgås utan mobiltelefoner idag verkar ha blivit ett problem. Så pass att ICA till och med driver om det i en av sina reklamfilmer (ICA, 2019). Det blir ett mindre och mindre glapp mellan vad som händer i verkligheten och i till exempel sociala medier, alltså vad som händer offline och online (Gulbrandsen & Sine, 2016:190). Vi lever i ett samhälle så pass digitaliserat att våra sociala liv verkar kännas ofullständiga utan mobilen och sociala medierna.

McDonalds = McOnline till McOffline

Gulbrandsen och Sine (2016:225) berättar om within-synergi, händelser offline, offline eller online, online och cross-media synergi, händelser offline, online eller online, offline. En TV-reklam för McDonalds är är bra exempel för att förklara detta lite tydligare. Reklamfilmen visar en kvinna som säger “Google, that place where Coca Cola tastes so good” och väntar därefter, bokstavligen på att tittarna ska googla. Vid tidpunkten då reklamen gick skulle man få upp McDonalds när man googlade detta. Reklamen är en online händelse som leder till att du utför ytterligare en online händelse, googlar, alltså within-synergi. Därefter kanske du bestämmer dig för att besöka McDonalds, en offline aktivitet. Från TV-reklam till restaurangbesök, alltså cross-media synergi.

Sociala medier, hur sociala är de egentligen?
Ica-Cindy - Johanna eriksson (ICA, 2019).

När jag tänker på hur mycket jag själv är online så tycker jag verkligen att ICA-Cindy ställer en relevant fråga. Har du varit på brunch och lagt upp en bild på instagram? Har du varit på konsert och skrivit någonting i konsertens event på facebook? Om svaret är ja så har du försäkrat att det som händer på ett ställe inte stannar på ett ställe utan vandrar vidare (Gulbrandsen & Sine 2016:189).

 

If it doesn't spread it’s Walking dead

När serien “The Walking dead” hade sin premiär 2010 fick vi oss en skrämmande och ihågkommen lansering. För att marknadsföra den nya serien gick nämligen massor av zombies, eller walkers som de kallas i serien runt i New York (Lynch, Jason, 2018). Den här typen av offline event är ju för att rikta uppmärksamhet till serien som man ser online. Kampanjen känns väldigt verklig och narrativ vilket gör att jag tror många upplever att det nästan befann sig i serien.

Bild tagen från www.emirates247.com

När Campfire media arbetade med lanseringen av serien Game of Thrones tänkte de i liknande banor (Gulbrandsen & Sine 2016:230). Genom att använda flera plattformar både online och offline ville de få publiken att känna sig som om de befann sig jämsides med karaktärerna i serien. De använde sig även utav våra sinnen för att sprida sitt budskap, med en kanal för varje sinne (ibid). Tekniken att sprida ett och samma budskap genom flera plattformar på olika sätt kallas för transmedia storytelling (Gulbrandsen och Sine 2016:208).

Nu vet jag inte exakt hur The Walking dead kampanjen för premiären utspelade sig helt och hållet, men jag tror inte att zombies i New York var den enda komponenten i kampanjen. I en mätning före under och efter säsong 3 visar The Walking Dead ofantliga siffror på sin officiella Facebook-sida till exempel (Alexandria McCulloch, 2015). Dessutom lanserade de även en app inför premiären av säsong 4 tillsammans med hashtaggen #DeadYourself (Ibid). Desto mer jag grottar in mig desto mer tycker jag att transmedia storytelling är exakt vad dem håller på med. För att inte tala om spridningen. Gulbrandsen och Sine (2016:211) tar upp “spreadability”, kommunikationens potential för spridning utöver förväntan. Nu vet jag inte vad teamet bakom The Walking deads alla kampanjer har haft för mål, men mycket av det som har gjorts har spridits på allt från youtube, till bloggar och nyhetssidor. Så man skulle kunna utveckla Gulbrandsen och Sines citat “If it doesn’t spread, it’s dead” (2016:210) till “If it does spread, it’s probably walking dead”.

När man talar om spridning tänker jag främst på sociala medier och sånt som blir viralt till exempel. Men det kan ju även innefatta word-of-mouth, en sorts bekräftelse från vänner som har visat sig öka försäljning (Leslie K.J. et al., 2017). Värdet av bekräftelsen kan till och med vara sämre på sociala medier av flera anledningar, såsom facebooks algoritmer. I ett experiment visade det sig till exempel att människor var mer benägna att ladda ner och använda en app ifall en vän hade rekommenderat den, än om de fick höra av någon att deras vän hade laddat ner den (Ibid). Gulbrandsen och Sine (2016:230-231) berättar hur en del av strategin för Game of Thrones premiären var att göra utskick till influencers till exempel. Att betala influencers för att nå deras följare med ett budskap, så kallad “seeding” (Leslie K.J. et al., 2017) som jag har tagit upp i mitt inlägg “Aningslös strategisk kommunikation” skulle kanske vara en idé för att lyckas med online spridning. Influencers blir ju ändå som vänner på något vis i dagens samhälle som saknar ett glapp mellan online- och offline-världen.

Det känns ju väldigt märkligt att göra någon sorts zombie-utskick...Vilken influencers vill få hem en blodig arm lixom? Men å andra sidan, tänk om man skulle skicka ut något liknande, riktigt äckligt och läskigt. Känns inte helt omöjligt att Bianca Ingrosso eller någon annan influencer skulle lägga upp det och berätta om hur skrämda de blev. Känns dock inte heller helt omöjligt att exempelvis Isabella Löwengrip hade kallat in polisen, anmält, gått ut i media och sagt att det inte är roligt och så hade det hela spelat över till en kris i stället. Bortsett från mina väldigt tydliga förutfattade meningar och Bianca och Isabella så tänker jag att influencers överlag kan fungera som vänner och på så sätt sprida budskap via word of mouth, via sociala medier.
 

Referenser

Alexandria McCulloch, 2015. The Walking Dead and Game of Thrones: Keeping Fans Engaged on the Second Screen. 5 februari. https://www.socialbakers.com/blog/2350-the-walking-dead-and-game-of-thrones-keeping-fans-engaged-on-the-second-screen (Hämtad 2019-04-16).

Gulbrandsen, Ib T. och Just, Sine N. 2016. Strategizing Communication: Theory and Practice. Danmark: Samfundslitteratur.

ICA, 2019. ICA reklamfilm 2019 v.16 - Påskmiddag IRL. [Online video].14 april. https://www.youtube.com/watch?v=mCicBq-91yA (Hämtad 2019-04-16).

Leslie K.J. et al., 2017. What's the value of a Like? Social media endorsements don't work the way you might think. Harvard Business Review, 95(2), pp.108–115.

Lynch, Jason, 2018. Zombies Are Running Amok in New York Ahead of The Walking Dead’s Sunday Return. October 5. https://www.adweek.com/tv-video/zombies-are-running-amok-in-new-york-ahead-of-the-walking-deads-sunday-return/ (Hämtad 2019-04-16).