Yasmin Jelassi

Kasinofällan är ett flöde inte en process

Spelmissbruk eller spelmissbruk

Kalla fakta berättar sanningen för oss när det kommer till spelbranschen (Tv4 Play, 2017). Frågan är om det är spelmissbruk från spelarens sida eller spelmissbruk från spelföretagens sida. Formaliserade regler såsom att få medlemmarna att spela varsamt körs över av informell praxis såsom att få dem att spela mer (Ibid). Aktivitetskoordinering, dvs flödet mellan regler och praxis (Guldbransen & Sine 2016:243) blir i det här fallet centralt.

I januari i år inträdde den nya spellagen i Sverige (Folkhälsomyndigheten, 2019). Aktivitetskoordineringen i detta fall kan ha inneburit en påverkan och en press på att lagen måste förändras tror jag.


Tv4 Play, 2017

Framgångsrik självstrukturering

Spelbolagen i det här fallen har verkligen fastnat i råttfällan. Kanske är det så att de formaliserade reglerna inte har förankrats ordentligt i organisationen. Det leder mig till att tro att policys och olika typer av styrdokument är en nödvändighet. Då kan organisationen i enhetlighet falla tillbaka på de dokument som finns.

Oftast är det ledningen som tar tag i den här processen med inkludering av organisationens intressenter för att uppnå en fördelaktig organisatorisk självstrukturering (Guldbransen & Sine 2016:241). Flödet mellan Ledningen och organisationen i det här fallet skulle då kunna leda till förändring, förnyelse och förbättring av strategiska dokument.

 

Mr.Green - Det enda gröna spelbolaget?

I Kalla fakta del 5 - Kasinofällan (Tv4 Play, 2017) får man se hur en kvinna testar olika spelbolag genom att ringa upp och uppvisa tecken på att hon är spelberoende. Betsson, ett av spelbolagen som rings upp, klarar inte testet så bra. Mr. Green däremot klarade testet (Ibid). Gulbrandsen och Sine (2016:243) pratar om institutionell positionering, ett sorts flödet mellan organisationen och omvärlden som bland annat påverkas av politiska och juridiska regler och sociala koder (Gulbrandsen & Sine 2016:243). Vilket jag tycker påminner en del om Porters generiska strategier i mitt blogginlägg “Uber Pop eller Uber flopp?”.  En krishändelse som denna kasinohärva utmanar både sociala och lagliga omständigheter enligt min uppfattning. Institutionell positionering leder ofta till att organisationer reagerar lika på yttre påverkansfaktorer (Gulbrandsen & Sine 2016:243). Dock existerar även den motsatta effekten, dvs att organisationer distanserar sig ifrån varandra i ett försök att öka konkurrensfördelarna (Ibid). Mr. Green som var det enda spelbolaget som klarade testet i Kalla faktas undersökning skulle exempelvis kunna utnyttja sin positiva reaktion på testet med att distansera sig från de andra spelbolagen som tyvärr sitter i lite av en krissituation och på så vis öka konkurrensfördelarna.

Jag funderar över vem som egentligen bär ansvaret för den här situationen. Det måste ju vara spelbolagen som organisation egentligen, men å andra sidan är det ju individerna på organisationen som har agerat på andra sidan telefonen. Gulbrandsen och Side (2016:240) skriver att organisationen i helhet är större än delarna men en viktig aspekt är att organisationen inte existerar självständigt utan sina medlemmar. Därför influerar organisationen medlemmarna och medlemmarna bidrar till organisationen med sitt medlemskap (Ibid). Flödet mellan medlemmarna och organisationen, alltså medlemsförhandlingar kan dock hotas på många sätt. Hur mycket av organisationen kan medlemmarna förändra? (Gulbrandsen och Side 2016:241). I det här fallet väldigt mycket vill jag påstå. En undersökning, ett samtal, en person och sen var krisen framme.

 

Referenser

Gulbrandsen, Ib T. och Just, Sine N. 2016. Strategizing Communication: Theory and Practice. Danmark: Samfundslitteratur.

Folkhälsomyndigheten, 2019. Spelreglering. 28 februari. https://www.folkhalsomyndigheten.se/spelprevention/om-spelproblem/spelreglering/(Hämtad 2019-04-16)

Tv4 Play, 2017. Kalla fakta del 5 - Kasinofällan. [Online video]. 23 oktober. https://www.tv4play.se/program/kalla-fakta/3940433 (Hämtad 2019-04-16)